Startpagina Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?

Volgens de Europese – en ook de Belgische - wetgeving moeten etikettering en marketing van voedselproducten eerlijk en niet-misleidend zijn. Dat betekent dat de benaming van een product niet mag suggereren dat het ingrediënten bevat die het niet bevat. Deze regels zijn bedoeld om consumenten te beschermen tegen misleidende praktijken en om ervoor te zorgen dat ze weloverwogen keuzes kunnen maken bij het kopen van voedselproducten.

Voorlopig komen er trouwens geen nieuwe Belgische richtlijnen over de...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Edito

Edito: (H)eerlijk dichtbij, maar... voor de consument soms te veraf

Edito Tijdens de ‘Week van de Korte Keten’ – dit jaar van 18 tot 26 mei – zetten weer heel wat producenten hun aanbod aan (h)eerlijke producten extra in de kijker. Verser kunnen de producten niet op je bord belanden, maar toch raakt die consument niet altijd meer op het boerenerf.
Meer artikelen bekijken